torsdag 11 april 2013

Precis där du kommer ifrån


Det är inte så stor skillnad mellan Stångån, River Mersey och Svartån.

Det är precis där du kommer ifrån.

Min morfars sönderbombade barndomsgator där det nu står ett modernt köpcentrum med en stor arena i.
Och han fick stryk.
Precis som alla fått i hans släkt och somrarna som bestod av en semester där hela släkten jobbade med att plocka humle, för att överleva.

Det är inte så roligt att äta potatis och purjolökssoppa flera veckor i rad och varken bostads eller arbetsbristen kommer lösa sig i och med något annat än kontakter. Och jag vet att min pappas morfar cyklade två mil till sitt jobb som budbärare varje dag och när han fick pengar av sin chef för att ta bussen så cyklade han ändå.

 Det är precis där du kommer ifrån.

I lågstadiet med multikulturella färgstänk där majoriteten av barnen hade upplevt krig på något sätt. Och jag förstod aldrig varför det var så många som inte ville vara med på skolavslutningen i en kristen kyrka. Och det var viktigare att lära sig skrivstil än att förstå krigen i Jugoslavien, Ghana, Mellanöstern osv. Där krigen våra släktingar drabbades av definierar oss.


Precis där du kommer ifrån.


Precis där jag kommer ifrån.

Längs nyponbuskar, tätortstimotej, eklandskap och vetefält.
Och allt det där har redan skrivits av Lars Winnerbäck och jag får prestationsångest när jag går längs Stångån men jag vet att mina drömmar fortfarande kan segla längs den ut mot hav och större mening.

Från Östra London och East End där min morfar växte upp där alla barn inte hade skor fötterna och de kunde räkna vem som inte kom till skolan på måndagen från när de hörde bomberna falla.

Och bubblor som drömmar lagras i för att flyga längs med Themsen västerut och svänga av vid River Mercy spricka framme Liverpool och förvandlas till ett du går aldrig ensam och vidare ut i Irländska sjön norrut längs olika hav med sikt på Göta Kanal för delas upp vid Östgötaslätten och rinna ut i Svartån och Stångån för att åter mötas vid Stångebrofälten där drömmar gror och tillsammans är vi starka.

Från Cockney Rejects via Beatles till Winnerbäck och en tätort på en slätt där jag känner till varenda sandkorn i varje sten staden är uppbyggd av.

Precis där jag kommer ifrån.
Där jag var både var riddare, robinhoddare, rock n’ roll stjärna och fotbolls och hockeyproffs.
Till att bubblorna spricker till vänsternäven höjd och knuten, Cruel fucking Town, kängor med hängslen, kostymer och bandtröjor. Huliganism och Morrissey.   

En flyktbenägenhet som gror till ett vart du vill så fort du kan till folkhögskolor och större städer mellan olika du och jag relationer och ett förvirrat arbetarklassideal och ständig ekonomisk kris som hela tiden vill lösa på ett kortsiktigt sätt typ lotteri och lån.



Hur mycket jag än berättar om precis där jag kommer ifrån.

Påhittade sanna sagor som rinner längs med Stångån, River Mersey och Svartån.

Så kommer du eventuellt aldrig förstå.
Att sista dansen är alltid my heart will go on.
Att våra vattendrag förmodligen möts så småningom.
Och att jag vill bli gammal med dig.
Förstår du inte det?
Ditt cp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar