torsdag 13 januari 2011

högstadiedisco

Life is a mystery
Everyone must stand alone
I hear you call my name
and it feels like home.

flickorna står och dansar till Spice Girls.
dom har bestämda roller om vem som är vem
Sandra valde först.
det är hon som bestämmer.
hon var Ginger Spice.
Linnea, Karin, Anna och Ribecka fick sedan i den ordningen välja vem dom skulle vara.
jag står lutad mot väggen och samlar mod till att bjuda upp Matilda till nästa tryckare.
hon vill inte dansa med mig när jag till slut vågar fråga.
hon vill dansa med Jocke.
Jocke.
Jocke går i särklass.
Jocke har en butterfly.
Jocke skolkar.
Jocke står runt hörnet och tjuvröker med Sandra och hennes gäng.

jag dansar med mig själv.
All by myself!
Don’t wanna be
All by myself!

i hörnet står den tjocka killen och äter chips.
han heter Johan.
längtade du också efter att ha någon att dansa tryckare med Johan?
Johan blev alltid vald sist på idrotten.
Johan fick stå i mål för att han inte orkade springa så mycket.
Johan räddade inga bollar.
Johan duschade alltid sist.
han satt på bänken, väntade och tittade på de andras axesprayparfymskrig, handuksnärtningar och pissbomber.
Johan hade störst pung och minst kuk i klassen.
det berättade de andra killarna i klassen för honom att han hade ganska ofta.
dom berättade för honom att han var tjock också.
jag tror Johan visste det.
Johan var alltid sen till lektionen efter idrotten.
Johan andades högt på matteprovet.
Jag sa att han lät som Darth Vader.
alla skrattade.
gick du hem och grät Johan?
jag gjorde det i alla fall.
förlåt Johan.

Adde har coolast moppe och har alltid en tjej.
Adde har en petflaska med häxblandad sprit i.
Adde och Linnea hånglar bakom hörnet.
Adde går runt och säger till dom andra killarna att dom ska lukta på hans fingrar.
Adde är bland dom bästa i handbollslaget.

Goran är fritidsledare.
han är en ung kille som vill jobba med ungdomar.
han ser till att ingen är full eller slåss på discot.
men han ser lite mellan fingrarna när folk bara har druckit lite.
det gjorde ju han också när han var i den åldern och det var ju roligt.
han ser till att inga ungdomar hamnar i trubbel, det är det han vill göra.

en gång hånglade jag med Anna i en ståltrappa.
vi blev ihop.
vi var ihop i två veckor.
vi hånglade tre gånger.
sen gjorde hon slut med mig utan att jag visste om det.
det var någon annan som berättade det för mig.
jag gick hem och grät.

2 kommentarer:

  1. fan vad bra du skriver. Jag har följt din blogg ett tag men är dessvärre en av de där tysta ickekommenterande läsarna. Men, jag älskar det du skriver. Verkligen.

    SvaraRadera
  2. tack så jättemycket. verkligen. tack tack.

    SvaraRadera