tisdag 2 februari 2010

till storasyster

jag ville inte vara med idag.
så jag stängde in mig i mig.
landet ingenstans verkar vara en plats jag vill vara på just nu.
men jag hittar liksom inte dit.
jag öppnar min garderob dagligen och letar efter Narnia.
men garderoben är inte tillräckligt djup för att det skulle kunna finnas ett fantasiland där
och jag äger inga stora pälsar som landet skulle kunna gömma sig bakom.

jag sätter upp en lapp på min dörr där det står stör inte jag har disko.
sen dansar jag med mig själv tills jag blir trött och lägger mig på golvet en stund.
sen dansar jag lite till bara för att jag kan.

precis som min mamma gjorde när hon var liten så letar jag efter Narnia när inte vill vara med.
hon har kvar sin stora garderob i sitt sovrum för dagar när man bara vill försvinna.
pappa vill inte ha den i deras sovrum han tycker att den inte passar in
men hon vill aldrig någonsin göra sig av med chansen att komma till ett fantasiland där saker gör mindre ont.

vi skulle kunna vara ensamma tillsammans istället.
tänkar jag när jag inte vill vara själv längre.
men det ekar bara i korridorerna av ensamhet.

jag förstod mer än du tror söstra mi.
meningslösheten.
apatin.
de ständiga slagen.
oförmågan att kunna skratta åt sina förlamade händer.

bang bang bang (på danska).
för man vet inte vad man ska ta sig till och Nagijala verkar vara den bästa utvägen.
söstra mi jag ska försöka att inte gå din väg.
även om det ibland känns som det enda rätta.

man får försöka ta sig över helvetesgapet ibland.
för gräset kan faktiskt vara grönare på andra sidan om man bara försöker och släpper taget om det som gör ont.
vi måste söka nya världar när våran egen inte räcker till.
måste försöka ta sig till landet ingenstans när verkligheten blir för hård och Nagijala kan ibland vara den enda vägen dit.

jag nynnade på Sweet Soul Sister av The Cult när du gravsattes söstra mi.

ledsen att jag besöker dig så sällan.
ledsen att jag aldrig berättade att jag älskade dig.
ledsen att jag aldrig berättade att du var min första riktiga kärlek.

det klart vi ses igen.
i Nagilima.
men tills dess tänker jag leta efter landet ingenstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar