måndag 31 augusti 2009

förnekaren eller nån annan titel jag kommer på senare

förneka din livslust. (skriv ingen poesi)
samla blåmärken. (skriv ingen poesi)
drick acceton. (skriv ingen poesi)
gå inte och lägg dig. (skriv ingen poesi)
ät bara rester. (skriv ingen poesi)
slå ihjäl din älskades älskade. (skriv ingen poesi)
maskintvätta din kaniner. (skriv ingen poesi)
elda upp dina livsverk. (skriv ingen poesi)
knulla skyltdockor. (skriv ingen poesi)
ljug för dina vänner. (skriv ingen poesi)
jag mår bra. (skriv ingen poesi)
låt ljusen brinna ut. (skriv ingen poesi)

rinna ut genom.
gråskala.
bussnummer.
trasiga gatlyktor.
vad jag än gör låt mig inte skriva poesi.

1 kommentar:

  1. vad poesi än gör. Låt den inte skriva mig.
    låt den få mig att släcka ljusen innan läggdags.
    låt den få mig att nå vad jag saknar.
    låt den skrika för en blottad sanning.
    låt den oss runka till vår nästa så som vi själva vill bli runkade till.

    låt den dig skriva sig till historien.
    låt den lukta på ditt svett.
    låt andra komma till dig
    av en kock serverade på fat.
    låt oss sova för att förstå varandra.
    låt oss äta vid samma bord.
    låt oss läka våra sår tillsammans.
    Låt nån annan ge dig själ till liv.

    För det fungerar åt båda hållen.
    Och även om vi skiljer oss från varandra
    och även om vi reser med olika bussar
    så lyser gatans lycktor för att du ska se mig
    och jag ska se dig.

    Inte för att vi ska se oss själva. I speglingen av ord.

    SvaraRadera