torsdag 10 september 2009

totalvägra vuxen

vi leker vuxna när vi är barn.
vi vill vara barn när vi är vuxna.
jag vill inte deklarera
ha körkort.
jag gillar min cykel.
dom kan inte tvinga mig att bli vuxen.
jo det kan dom.
men jag vill inte jag totalvägrar.
jag gillar fortfarande att bygga lego, kojor, samla stenar och klättra i träd.
jag vill vara farbrorn som inte vill bli stor.

jag går vilse med flit ibland och det handlar mest om en längtan bort ifrån saknad där allt gör lite mindre ont.
det handlar mycket om att få känna någon annans hand i sin egen när man inte vill vara vuxen mer och nostalgiska barnprogram känns som bästa metoden.

lögnaren sa att ärlighet varar längst.
när du varit full för länge för att du inte orkar med.
varit vaken för länge för att det är omöjligt att sova när tankarna kommer smygande.
gjort för mycket dumma saker för länge för ofta gjort dumma saker så att det börjar kännas slentriant.

det börjar det bli lättare att läsa mellan raderna.
det du inte ser annars.
jag får ett annat sätt att se på saker när allt bara rinner ut i nånting som jag inte kan sätta fingret på det är bara en ofokuserad massa
mellan händelser.

jag sitter bakfull i kassan på systembolaget och jag har inte råd med hyran.
inkassokrav på inkassokrav bara ramlar in genom mitt brevlådeinkast.
funderar på att hitta nån som vill bo ihop med mig för ekonomins skull.
jag vill bara hitta nån så jag har råd att leva.
hitta nån att kramas med ibland.
en gammal bekant kommer fram till kassan.

tidsmaskinflashbacksmoment med nutidsrealistiska funderingar.

öhhh fitta!!!
hockeygrabbskrattar dom och några år senare kommer dom inte ha utvecklats nånting överhuvudtaget medans dom stinker Sofiero och Explorer.
jag sitter alltid i hörnet vid stereon så att jag kan spela ebba grön eller smiths nånting i den stilen men det går aldrig riktigt hem.
dom vill höra Eddie Meduza och ostmusik.

ost ost ost.

- du ska inte ha en snus då? du skulle ha sett bruden jag nästan satte på i helgen (observera nästan) skitstora brön och blond och ass som ett päron.
- nej tack jag är straight edge.
- vafan ä rä?
- jag tar inga droger. inget nikotin. ingen alkohol.
- men snus ähh gött bärs är gött.

jag spelar touch me med weeping willows och blir kallad bög.

dom vill knulla korkade medelklass vita savannbyxor med svarta string underbrudar hårt och skryta om det.
medans jag vill myshångla med medvetna vänsterflickor och smeka do it yourself bomullstrosor med feministmärke på.

tillbaks till verkligenheten och en lite närmare nutid bakfull i kassan på systembolaget.

fruktansvärt trött på hamsterhjulet där att jobba för lite för att ha råd att leva jobba för mycket ha tid med nåt annat är ständig lag.
helgalkolism blir den enda tillfälliga lösningen.
den enda bedövningen.

jag inser.
jag klarar inte av att vara en del av maskineriet jag måste streta emot och ifrågasätta.
jag måste vara jag för att hålla mig kvar i mig själv.
jag är inte skapt för att vara en del av produktionen jag är skapt för att få produktionen att orka fortsätta.
jag är tyvär inte en arbetare.
jag är en konstnär.
men jag kommer alltid stå på arbetarnas och de svagas och utsattas sida.

1 kommentar: