måndag 6 september 2010

vad händer sen?

ensamma
hjärtan
vandrar
ner
för
trappan
ingen
vet
vart
den
leder
kanske
tar
den
slut
kanske
faller













rakt
ner
och
dör





jag tänker på döden.
hur luktar den
det
hon
han
?
gammalt eller nytt?
det är ju nåt nytt som händer
är det inte så.


är det apelsinsaften som får mig att bli så här existentiell?
är det spriten jag drack förut?
är det den sena timmen?
skulle inte det här bara bli en dikt i form av en trappa?





hur ser döden ut?
jag har sett döda människor.
mer än två.
men jag vet att det bara är kol som bryts ner.
jag lärde mig något på naturkunskapen.
det är nog bra att man lär sig något ibland.
är döden en man i svart dräkt?
(som till exempel Bengt Ekerot i Det sjunde inseglet)


hur smakar döden?
något svart tänker jag.
Coca Cola
lakrits
eller aubergine
äggplanta och aubergine är samma sak.
precis som squash och zucchini.
squash är också en sport där man slår en boll mot en vägg med ett racket.
det må verka meningslöst men är rätt så roligt.
och jättejobbigt.


lite som döden.
ett äventyr för en.
en tragedi för andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar