tisdag 6 april 2010

den tragiska karusellen

fel bil stannade när Micke kom ut från fängelset.

Martin och jag spelar Super Nintendo för att senare möta upp med Micke.
vi pallar äpplen och slänger ett äpple som inte riktigt är moget än på en fönsterruta, den går sönder.
vi springer allt vi har till Shellmacken jag köper aprikospuré han som jobbar natt på macken säger att det är gott att ha på pizza jag tror honom.
vi snor trädgårdsprydnader och ställer i andras trädgårdar.
vi stjäl en trädgårdsprydnad som ser ut som ett rådjur som ligger ner, vi ställer det på motorvägen en bil stannar och tutar på att det ska flytta på sig.
vi är 11 år gamla.

fyra år senare.
det är bara jag och Micke som inte dricker vi har våra straight edge ideal från hardcorescenen och jag och Martin har en gemensam 15års fest.
det kommer några invandrarkids och slår sönder en ruta.
pappa jagar iväg dem med batong.
jag vittnar.
det blir ingen rättegång.

Micke sätter sig en kväll ensam på en parkbänk och dricker en 6:a folköl själv.
hans pappa har tydligen börjat slå honom igen, nåt år senare blir Micke kompis med nån som jobbar inom äldrevården.
man blir tydligen mer full om äter starka värktabletter samtidigt.
jag visste knappt vad benzo var för nåt då.

Emanuel snor en Hitchcockbox och säljer den till mig för 100 kronor den hade kostat 700 och jag har fortfarande än idag bara sett Psycho ur den boxen.
han, Johan och Anna snor filmer på Åhlens för att gå till dvdaffären i tannefors där dom köper begangade filmer av folk så länge dom inte är slitna.
det är bara att ta av plasten.
Anton säljer en specialutgåva av Battle Royal till mig för 250 och Crille säljer en Jackie Brown t-shirt till mig, den är ashäftig det är ett stort vapen på den och det står :
"AK47 When you absolutely, positively got to kill every motherfucker in the room, accept no substitutes."

jag slutar spela hockey börjar röka och jag gör en Scarfacemonter i ämnet expo.
Micke åker ambulans för första gången.

jag har min första riktiga fylla på en flaska explorer som jag delar med Anna en valborgsmässoafton som var ganska varm.
Johan och Emanuel tar svamp och ser ett flygplan åka förbi lägenhetsfönstret. jag är skeptiskt.
jag röker hacsh för första gången nån gång då mina föräldrar är bortresta.
Daniel springer rakt igenom Guldssmedsaffären på storgatan och får med sig 7 silverarmband.
pantbanken vill inte ta emot dem de tror att det är stöldgods, dom har rätt.
Daniel säger att han ska smälta silvret och sälja det till en silversmed.
det händer aldrig.

Anton blir vräkt för fjärde gången.
jag gillade verkligen hans senaste lägenhet den vid Tage Danielsson statyn även fast GLG hade span på den jämt.
vi hänger vid sjön i Grebo och röker gräs och lyssnar på svensk reeage typ Rootvälta och Kalle Baah.
dom tycker att jag är emo för att jag skriver poesi, lyssnar på The Smiths och ständigt är olyckligt kär.
Micke knaprar tabletter i kombo med folköl och röker lite väl mycket gräs i en lägenhet i Ekholmen.

jag byter umgängeskrets när Eddie och Daniel börjar med uppåttjack.
börjar hänga med dräggen istället dom knarkar inte lika mycket.

jag, crille, micke och metallbjörn har fest i en tom lägenhet all sprit vi har tar slut och det var inte lite sprit micke dricker en flaska rengöringsmedel
och gråter för att han är olycklig.

jag, crille och en massa folk hänger i domkyrkoparken med massa annat folk.
GLG kommer förbi och pratar med de flesta dom tar Mysmickes flickvän åt sidan och säger till henne att om han eftersom han är äldre slår henne eller tvingar
henne att knarka så kan hon kontakta honom han heter POLISMAGNUS på Lunarstorm.
GlG tar med sig Crille utan anledning till stationen och han får en grundlig visitering med en handske så låter "schhhutuusch" på ett obehagligt ställe.
dom släpper honom av den enkla anledningen han är oskyldig.

jag och martin äter glass på stora torget och blir idkontrollerade för att vi hälsar på micke.
polisen säger att jag är grön men att Martin ska passa sig för han var misstänkt för haschrökning för tre år sen.

jag byter umgängeskrets igen och börjar hänga med musiker och poeter.
vi är fulla jämt förutom när vi fikar och dom två sakerna är det enda vi gör.
vi hade alla mycket hög frånvaro.

helt plötsligt är gymnasiet slut och jag har både flickvän, jobb och lägenhet.
det håller inte särsligt länge.

Micke flyttade till Norge för att tjäna pengar och styra upp sitt liv men han får inget jobb så han börjar sälja heroin på KarlJohan.

jag jobbar timmar och bor i en etta i stan och har nästan jämt fest min granne som är en äldre dam gillar inte mig alls.

en dag står Micke utanför mitt fönster ungefär klockan tre och säger tjeena medans jag ska ta min godnattcigarett jag säger att jag ska gå och lägga mig
men han vill bara värma sig en stund. han snortar heroin och jag säger att han är som pölsa i Smala Sussie han skrattar och går hem tre timmar senare.
jag är trött på jobbet.

jag träffar ett micke ett halvår senare han säger att han ska in på reehab för tunga droger och att det känns bra.
tre dagar senare rånar han en närbutik mest som en kul grej och för att han hade munchies.
det blir fängelse i 8 månader och läkaren sa att han kunde dö eftersom han inte varit ren på flera år.
han överlevde.

men fel bil stannade när micke när han kom ut från fängelset.
det första han gjorde var att ta en sil.

3 kommentarer:

  1. jag läser din blogg sällan, mest för att jag är så jävla dålig på att läsa och uppskatta poesi.
    men jag borde göra det oftare för sist var det nåt jävligt bra och det här är fan ännu bättre.
    jävligt bra är det.

    SvaraRadera
  2. Det är sånt här du ska skriva, conny.

    SvaraRadera