fredag 16 april 2010

längtan till närhet

ett kortfilmsmanus.

svartvitt hela vägen.


scen 1
helsvart bild. först tystnad sedan hör man ett tyst stön.
går över till en tom obäddad säng brevid sängen på natttygsbordet som är helt tomt förutom ett ihopknycklat papper.
ett par händer kommer in i bilden de bäddar sängen så den blir helt perfek tar bort pappret borstar av nattygsbordet.


berättarröst:
- vi skulle kunna vara ensamma tillsammans istället det skulle bli så mycket lättare då.
vi skulle kunna umgås med varandra istället för att stänga in oss på olika ställen.
stänga in oss i rum. stänga in oss i lägenheter. stänga in oss i hus.


scen 2

en person (man) sitter på golvet.fågelperspektiv.

- jag skulle kunna vara din Deus ex machina.
vara din motspelare i en roadmovie.
vara humlan som pollinerar dig så du bär frukt.
vara pennan mot ditt papper.
vara handen i din hand.
men jag vet inte vem du är för jag har inte träffat dig än.


scen 3

ett par händer smeker varandra. smeker luften. låtsas smeka en kvinna.

berättarröst: hud. smekandes. längtandes. hud. smekandes längtandes. längtan till närhet. hud.längtan till ömhet. längtan till beröring. hud.
hud. smekandes. längtandes. hud. smekandes längtandes. längtan till närhet. hud.längtan till ömhet. längtan till beröring. hud.
hud. smekandes. längtandes. hud. smekandes längtandes. längtan till närhet. hud.längtan till ömhet. längtan till beröring. hud.
hud. smekandes. längtandes. hud. smekandes längtandes. längtan till närhet. hud.längtan till ömhet. längtan till beröring. hud.
hud. smekandes. längtandes. hud. smekandes längtandes. längtan till närhet. hud.längtan till ömhet. längtan till beröring. hud.


scen 4

en tegelvägg. asfalt. cigarettfimpar. en sönderslagen flaska.

smekandes på gator när vi inte vet vart vi ska någonstans.
vi känner inte varandra,
men det spelar ingen roll för i natt skulle vi kunna låna varandras kroppar så vi kan förbättra våra självförtroenden.
även om ingen av oss har någonstans att sova så spelar det ingen roll vi kan värma varandra bara en stund.
vi kan massera bort vardagsångesten från varandra.
vi kan bara hålla varandra i handen.
en liten stund.


scen 5

en person (kvinna) ligger på en säng. smeker sig själv på magen. stoppar in handen innanför trosorna.


berättarröst kvinna: du är långt bort. du fattas mig. som ett gosedjur som glömts bort på vinden en stund. jag åkte på äventyr men du fattas mig. jag saknar.
dina händer. jag saknar dina leenden. jag saknar din närhet.


scen 6

en man står med ryggen mot kameran i bara kalsonger. han smeker sig själv på kroppen.

- du lämnade mig. jag blev ensam. jag skulle bara vilja vara nära någon ibland. det skulle göra mindre ont då. jag skulle bara vilja vara nära någon.
vi behöver inte knulla. bara nära. lite värme från någon annan. bara få känna att jag kan ge någon något. bara få kramas med någon.



scen 7

en stängd vit dörr.

berättarröst:
- vi skulle kunna vara ensamma tillsammans istället det skulle bli så mycket lättare då.
vi skulle kunna umgås med varandra istället för att stänga in oss på olika ställen.
stänga in oss i rum. stänga in oss i lägenheter. stänga in oss i hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar